JEL 7456

Van strategie naar succes: hoe Hobaho door een management buy-out weer zelfstandig werd

Een overname is geen sprint, maar een marathon. Dit werd maar al te duidelijk toen Theo Aanhane, Hans Molenaar en Arno Verkleij - samen met minderheidsaandeelhouder MGF - via een management buy-out de aandelen in Hobaho overnamen van Dümmen Orange. In dit traject stond Rembrandt M&A als gedegen adviseur aan hun zijde, een rol die bepalend bleek voor het succes.

Theo, Algemeen Directeur, vertelt: “Hobaho bestaat al ruim honderd jaar en is gespecialiseerd in de bemiddeling, veiling en veredeling van bloembollen, knollen en vaste planten. Oorspronkelijk een familiebedrijf, werd het in de loop der jaren overgenomen door grote spelers zoals Bloemenveiling Aalsmeer (tegenwoordig Royal FloraHolland) en later Dümmen Orange. Maar na een strategische heroriëntatie bij Dümmen Orange ontstonden er kansen om Hobaho weer te verzelfstandigen.”

Arno, Manager Ketendiensten, herinnert zich het moment waarop alles veranderde: “We moesten een keuze maken. Of we lieten het moederbedrijf een nieuwe eigenaar zoeken, of we namen het heft in eigen handen en zetten zelf de stap naar zelfstandigheid. Voor ons was het geen moeilijke beslissing; we wilden de regie houden. Wij kennen Hobaho als geen ander en geloven in een zelfstandige toekomst voor dit gerenommeerde bedrijf.”

Hans, Manager Financiële administratie, bevestigt: “De neuzen stonden inderdaad al vrij snel dezelfde kant op. Ook voor onze medewerkers leek dit de juiste weg, die zagen ons het liefst weer zelfstandig verder gaan.”

JEL 7346

Een goed plan is een startpunt, maar een geslaagde overname vraagt om deskundige begeleiding. Theo vervolgt: “Het idee van een management buy-out kwam naar voren tijdens een gesprek met onze accountmanager bij Rabobank. Via hem kwamen we al snel in contact met Rembrandt M&A. Het klikte direct. Rembrandt bracht niet alleen diepgaande expertise, maar ook een uitgebreid netwerk van voor ons passende specialisten, zoals juristen, die ons bij elke stap ondersteunden.”

Vanaf het eerste gesprek was duidelijk dat Rembrandt verder keek dan de transactie. Het dealteam was zeer gebalanceerd samengesteld. “Ze begrepen meteen de unieke positie van Hobaho en wat nodig was om het bedrijf weer zelfstandig te maken,” legt Hans uit. “Een onderhandelingstraject is uiteindelijk toch een soort steekspel; de verkopende partij wil goede voorwaarden en minimale garanties bedingen, en als koper wil je dat uiteraard ook, maar dan onder máximale garanties. In zo’n situatie heb je adviseurs nodig die je bij de les houden, op het juiste moment bijsturen, en de rust bewaren.

Een overnametraject is geen sprint, maar een marathon.

De parallel tussen een overname en een marathon kwam vaak terug tijdens het traject. “Natuurlijk wilden we snel schakelen en alles in een hoog tempo afronden,” zegt Theo. “Maar Rembrandt hielp ons beseffen dat geduld loont. Ze benadrukten steeds dat het essentieel is om je krachten te verdelen en om strategisch de juiste momenten te kiezen om te versnellen.”

Een belangrijk element in deze aanpak was de toevoeging van MGF als minderheidsaandeelhouder. Arno: “Rembrandt stelde ons voor aan MGF, een investeringsfonds met expertise in management buy-outs.” “Zij namen een minderheidsbelang met de duidelijke afspraak dat de aandelen op termijn weer aan ons verkocht zullen worden, zodat we uiteindelijk in twee stappen volledig aandeelhouder van Hobaho worden. Ook in dit opzicht toonde Rembrandt hun toegevoegde waarde; zij dachten proactief mee en zorgden ervoor dat we snel konden schakelen.”

Een goed plan is een startpunt, maar een geslaagde overname vraagt om deskundige begeleiding.

Hans: “Rembrandt zorgde ervoor dat Hobaho als robuust en toekomstgericht MKB-bedrijf werd gepositioneerd, met een realistische en duidelijke waardering. Zo konden wij vol vertrouwen de onderhandelingen ingaan.”

Dat vertrouwen betaalde zich uit. “We hebben met Dümmen Orange een goede overeenkomst kunnen sluiten, waar alle partijen tevreden over waren,” vertelt Arno. “Het moment waarop bij ons intern de overname bekend werd gemaakt en onze medewerkers spontaan een feestje organiseerden, was de ultieme bevestiging. Dat voelde als een overwinning en gaf ons de zekerheid dat we de juiste keuze hadden gemaakt.”

Zij dachten proactief mee en zorgden ervoor dat we snel konden schakelen.

Oog voor de toekomst.

Eerlijk, gedegen en doordacht. Uw toekomstplannen verdienen het beste advies. Onze aanpak volgt een strak begeleid traject, dat leidt tot een in alle opzichten succesvolle transactie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Via onderstaande opties komen wij graag in contact.

Ondernemers aan het woord

Ieder overnameproces is uniek. Ondernemers die u voor gingen, herkennen uw ambities, vragen en uitdagingen. Lees hier hoe zij de samenwerking met Rembrandt M&A hebben ervaren.

  • “Goed inzicht in de markt en zeer betrokken procesbegeleiding”

    Jos Hugense
    Meatless

  • “Rembrandt gaat niet voor het snelle succes”

    Wim en Marrit Smits
    Jollein

  • “Rembrandt hield ons voortdurend een spiegel voor”

    Sander den Hartog
    CostPerform

Onze adviseurs helpen u graag.