Mvb2023 11 15 1003 Bewerkt

Lemm en Ten Haaf

B2B marketing- en reclamebureau Lemm en Ten Haaf, al jaren de vaste marketingpartner van Rembrandt M&A, was toe aan een volgende stap. Digital agency group Happy Horizon wist de specialisten van Lemm en Ten Haaf aan zich te binden. “We vroegen ons allereerst af: wat zijn we als bureau nu eigenlijk waard?”

Hans Lemm

Hans: “Zelf ben ik direct na mijn studie begonnen als zelfstandig copywriter; later vormde ik samen met art director Quicho ten Haaf een creatief team dat freelance opereerde en ook rechtstreeks voor bedrijven. Toen Dell Computer bij ons aan de deur klopte voor een internationale campagne was het tijd voor een eigen bureau. Al snel volgden Van Lanschot Bankiers, Oracle en tal van andere mooie opdrachtgevers. In de loop der jaren groeiden we gestaag, en ontstonden de contouren van een volwaardig creative agency.

Zo’n tien jaar geleden besloten we ons nog meer te specialiseren in het domein waar we toch al veel in werkten: de B2B-markt. B2B-communicatie is echt een vak apart, vaak een veelvoud aan gesegmenteerde doelgroepen en veelal complexe materie. Laat dat nu precies zijn waar we goed in zijn: ingewikkelde materie helder en begrijpelijk overbrengen op specifieke doelgroepen. Met de komst van Marjolein Fritschy als derde aandeelhouder voegden we een ander specialisme toe aan ons bureau: Health.

Wat zijn we nou eigenlijk waard als bedrijf?

Met B2B en Health hebben we nu twee succesvolle labels in ons portfolio. Af en toe werden we al wel benaderd door partijen die interesse hadden in een overname, maar we hielden steeds de boot af omdat we het of niet heel serieus achtten of we er geen goed gevoel bij hadden. Serieus werd het wél begin 2020, toen het goed klikte met een geïnteresseerde partij uit Amerika.

Door de coronapandemie ketste de deal uiteindelijk af, maar onze ambitie om het bureau, via een overname, naar een hoger niveau te tillen was wel getriggerd. We wilden echt de volgende stap zetten, ons meer richten op datgene waar we goed in zijn en energie uit halen, en zaken als Finance en HR verder professionaliseren.

Nu is het zo dat we al jaren met veel plezier voor Rembrandt M&A werken. Zo ontstond het idee om hen te vragen een indicatieve waardebepaling uit te laten voeren. Wat zijn we nou eigenlijk waard als bedrijf? Dat heeft Rembrandt, met specifiek Dennis van de Kamp en zijn team, uitstekend voor ons gedaan. En toeval of niet, nét op het moment dat de waardebepaling was afgerond kwamen we in contact met Happy Horizon: een snelgroeiende digital agency group.

Dat was meteen zo’n goede fit, zowel persoonlijk als zakelijk, dat we de gesprekken met deze partij hebben voortgezet. Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in de overname door Happy Horizon, in het voorjaar van 2023.

Tijdens een overname komt er ontzettend veel op je af, terwijl de business gewoon door moet draaien.

Vanzelfsprekend komen er bij zo’n overname ontzettend veel vragen op je af; over de financiën, de IT-structuur, en tal van juridische zaken. En ondertussen moet de business natuurlijk gewoon doordraaien. Als DGA ben je gewend om zelf de koers te bepalen, maar een overnameproces is toch een unieke en impactvolle gebeurtenis in het leven van een ondernemer waar je niet makkelijk alle touwtjes in handen hebt.

Dan is het fijn dat een partij als Rembrandt, die de wereld van fusies en overnames door en door kent, naast je staat. Zij bieden de handvatten én de begeleiding waar je op dat moment behoefte aan hebt. Sowieso zijn de mensen van Rembrandt goed benaderbaar; het is bijvoorbeeld prettig als je ook in het weekend even kunt appen als je ergens mee zit en zij je meteen gerust kunnen stellen.

Rembrandt begrijpt ondernemers door en door.

Bijzonder is natuurlijk dat we zoals gezegd al een jaar of vijf verbonden zijn aan Rembrandt als marketingpartner. Wat dat betreft is het fijn dat je werkt met een partij die vertrouwd voelt. Tegelijkertijd heb je als bureau opeens ook een andere relatie, die van klant, waarbij het belangrijk is dat dat niet gaat schuren. Gelukkig heeft het team van Rembrandt dat procesmatig integer georganiseerd, met volstrekt gescheiden kanalen. Dat werkte perfect.

Inmiddels zijn we met ons kantoor fysiek verhuisd naar de hub van Happy Horizon in Amsterdam. We ervaren nu al de voordelen van de synergie die dagelijks ontstaat door samen te werken met andere specialisten binnen Happy Horizon. Fijn dat we als bureau die volgende stap nu écht hebben kunnen zetten.”

Oog voor de toekomst.

Eerlijk, gedegen en doordacht. Uw toekomstplannen verdienen het beste advies. Onze aanpak volgt een strak begeleid traject, dat leidt tot een in alle opzichten succesvolle transactie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Via onderstaande opties komen wij graag in contact.

Ondernemers aan het woord

Ieder overnameproces is uniek. Ondernemers die u voor gingen, herkennen uw ambities, vragen en uitdagingen. Lees hier hoe zij de samenwerking met Rembrandt M&A hebben ervaren.

  • “Een overnametraject is geen sprint, maar een marathon”

    Theo Aanhane, Hans Molenaar en Arno Verkley
    Hobaho

  • “Goed inzicht in de markt en zeer betrokken procesbegeleiding”

    Jos Hugense
    Meatless

Recente verkoop transacties

Alle transacties