Deze voorbereiding is essentieel bij de verkoop van uw bedrijf
Een gedegen plan van aanpak opstellen voor de verkoop van uw onderneming is voor veel ondernemers geen dagelijkse bezigheid. Waar begint u? En hoe maakt u tijd vrij, terwijl het bedrijf gewoon door moet draaien? Overnamespecialist David Linders neemt u mee in dit proces.
Het komt regelmatig voor dat ondernemers, eenmaal nadat de verkoop is afgerond, terugkijken en beseffen dat ze het proces heel anders zouden hebben aangepakt. "Had ik vooraf maar meer tijd genomen om mij echt goed voor te bereiden, dan was het due diligence-onderzoek minder confronterend geweest." Een ander belangrijk aspect is het optimaliseren van bedrijfsprocessen, met name in de jaren voorafgaand aan een mogelijke verkoop. Dit kan de verkoopprijs significant beïnvloeden.
'Achteraf had ik meer vanuit de koper moeten denken. Zijn de waardebepalende van het bedrijf elementen écht op orde?"
Laat u niet onder druk zetten door kopers
David Linders, Senior Director bij Rembrandt M&A, benadrukt het belang van een grondige voorbereiding. Zelfs als dit meer tijd kost dan u had verwacht. Dit kan u veel stress en zorgen besparen tijdens het verkoopproces.
"Veel ondernemers vertellen - achteraf - dat zij niet voldoende tijd hadden om zich goed voor te bereiden. Hierdoor komt er tijdens het verkooptraject ineens veel op u af, terwijl de dagelijkse bedrijfsvoering gewoon doorgaat. Het algemene advies is dat ondernemers zich niet onder druk moeten laten zetten door de kopende partij. Denk goed na over de richting die u met uw bedrijf wilt inslaan en handel daar bewust naar."
Hulp bij de voorbereiding
Rembrandt M&A biedt ondersteuning aan ondernemers die zich voorbereiden op een eventuele verkoop van hun bedrijf. Samen brengen wij de financiële gegevens in kaart, zodat u tijdens het due diligence-onderzoek goed voorbereid bent. Er zijn veel aspecten waarmee u al enkele jaren vóór de start van het verkoopproces aan de slag kunt gaan. Onze handige Checklist Verkoopklaar biedt een eerste handleiding, die we natuurlijk graag persoonlijk verder met u doornemen.
Een belangrijk onderdeel is het op orde brengen van administratieve zaken, waaronder juridische en fiscale structuren, commerciële afspraken en eventueel documentatie rondom de AVG. Daarnaast speelt operationele voorbereiding een rol. Denk bijvoorbeeld aan het bepalen wie uit uw managementteam (een deel van) uw taken kan overnemen. Zo kan de koper zien dat uw onderneming niet alleen van u afhankelijk is.
Download Checklist Verkoopklaar
Interne en externe factoren
David noemt interne factoren zoals het bereiken van een bepaalde leeftijd of het ontbreken van opvolging als reden voor een mogelijke verkoop. Ook ziet hij dat klanten in actie komen wanneer de liefde voor het ondernemerschap begint te verdwijnen, bijvoorbeeld door toenemende personeelsvraagstukken, administratieve lasten en complexe wet- en regelgeving die gepaard gaan met groei.
"Bij externe factoren die de verkoop van uw bedrijf kunnen bevorderen, kunt u denken aan markten waarin investeringsmaatschappijen met een buy-and-build-strategie actief zijn. Deze partijen willen groeien en zijn vaak bereid hogere prijzen te betalen. Het kan zomaar gebeuren dat er op een dag iemand bij u aanklopt met interesse in een overname. Dan is de juiste timing ontzettend belangrijk.”
Zelf aan de slag
"Ondernemers zijn vaak proactieve mensen," besluit David. "Toon deze eigenschap óók als het gaat om de verkoop van uw bedrijf. Dit houdt niet alleen in dat u uw bedrijf verkoopklaar maakt, maar ook dat u de markt in de gaten houdt en eventueel zelf het initiatief neemt voor een eerste gesprek met potentiële kopers. Hoe waardevol is het om een koper te vinden waarvan u zeker weet dat deze de waarde van uw bedrijf herkent en respecteert?"
Bent u klaar voor de volgende stap en wilt u proactief onderzoeken of een bedrijfsverkoop iets voor u is? Neem dan rechtstreeks contact op met David voor verdere begeleiding.