Uw bedrijf trekt de aandacht. Wat doet u bij een overnamebod?
Een andere partij toont interesse in uw bedrijf en wil graag met u in gesprek over een eventuele overname. Overnamespecialist Wouter Jolie leidt u door het proces. ‘Onderzoek of er andere gegadigden zijn en zorg voor de juiste informatie.’
Interesse uit onverwachte hoek
Het kan u zomaar overkomen. Iemand toont serieuze interesse in uw bedrijf. Ga allereerst na of het aanbod past bij uw wensen en of de timing juist is, adviseert overnamespecialist Wouter Jolie. ‘Als dat zo is, dan kunt u beginnen met het verder voorbereiden van de verkoop van uw bedrijf.’
Onderzoek diverse kopers
Hoe die eerste stappen eruit zien? Het onderzoeken of er eventueel andere gegadigden zijn, vormt het begin van de voorbereiding volgens Wouter. ‘Diverse typen kopers verschillen behoorlijk, vooral wat betreft de koopsom en de voorwaarden die zij stellen. Het kan daarom verstandig zijn om bijvoorbeeld een buitenlandse partij, een private equity-partij en een strategische partij te benaderen.’
Door meerdere potentiële kopers te benaderen, kunt u vaak een betere keuze maken. Met wie heeft u de beste klik en wie past het beste bij uw bedrijf? Wat is het verschil tussen een Private Equity-partij en een strategische koper? Zorg ervoor dat u deze informatie goed inzichtelijk heeft, voordat u besluit het proces in te gaan met een partij.
Ook creëert u op deze manier gezonde concurrentie. Overnamekandidaten zetten vaak toch een stapje extra als zij voelen dat er meer gegadigden zijn. Zo kunt u de waarde van uw onderneming verder opdrijven.
Informatiememorandum
De kans op een reële, kwalitatief hoogwaardige bieding wordt een stuk groter als u zelf op voorhand de benodigde informatie verzamelt en bundelt in een duidelijk informatiememorandum. Deze bevat altijd enkele vaste onderdelen, zoals informatie over uw activiteiten, de belangrijkste klanten en leveranciers, de organisatie en huisvesting. Daarnaast bevat het memorandum uiteraard financiële informatie, zoals uw balans, de winst- en verliesrekening, en een prognose over de te verwachten omzet.
Due diligence-onderzoek
Een goed informatiememorandum maakt alle gegevens vooraf goed inzichtelijk, legt Wouter uit. ‘Een potentiële koper zal op enig moment vervolgens in uw cijfers willen duiken. Als u zich goed voorbereid en de kracht van uw bedrijf laat zien, verkleint u de kans dat de koper in het due diligence-onderzoek nog tegen onverwachte zaken aanloopt en de bieding naar beneden bijstelt.
Advies van ervaren partij
Volgens Wouter is het verder verstandig om u goed te laten adviseren door een ervaren partij. ‘Een goede externe adviseur weet hoe u uw bedrijf zo goed mogelijk kunt presenteren en verkopen, maar is ook in staat de emotie eruit te halen, bijvoorbeeld tijdens onderhandelingen. Als externe adviseur begeleiden wij jaarlijks meer dan vijftig overnames. Hierdoor weten we precies hoe het verkoopproces verloopt, en waar wij het meeste voor ondernemers kunnen betekenen.
Verkoopklaar maken
Staat u open voor een onverwacht overname-aanbod? Bereid u dan goed voor en breng uw informatie op orde. Op die manier vergroot u de kans op een zo goed mogelijke prijs en overige voorwaarden. Deze voorbereiding, en andere belangrijke onderdelen tijdens een overnameproces, vind u in onze Checklist Verkoopklaar.
Liever rechtstreeks contact? Wouter Jolie staat u uiteraard graag te woord.
Download Checklist Verkoopklaar
Een onverwacht aanbod kan interessant zijn. Maar in hoeverre zijn u en uw bedrijf al verkoopklaar? Ontdek welke voorbereiding u nu al kunt treffen.