Uw bedrijf verkopen? Begin op tijd!
Wie zijn of haar bedrijf wil verkopen, heeft tal van verkoopmogelijkheden. Partner Ferdi Kramer adviseert om vooral op tijd te beginnen met nadenken over mogelijke scenario's. ‘Zo heeft u voldoende tijd om het verkoopproces te stroomlijnen.'
De eerste week van januari gaat de telefoon bovengemiddeld vaak bij Rembrandt M&A, vertelt overnamespecialist en partner Ferdi Kramer. 'Juist in de kerstperiode denken veel ondernemers na over de toekomst. Hoe ziet u de komende jaren voor zich? Soms luidt de conclusie dat de tijd rijp is voor de overdracht van de onderneming.
Ook jonge ondernemers stellen zich de vraag
Het type ondernemers dat contact opneemt loopt behoorlijk uiteen. De overnamevraag speelt volgens Ferdi bij zowel de eigenaar op leeftijd, die zijn of haar bedrijf op een goede manier wil overdragen aan een volgende generatie, als bij jongere ondernemers.
‘Natuurlijk spreken we veel ondernemers die bezig zijn hun pensioen zeker te stellen of het bedrijf binnen de familie willen overdragen bijvoorbeeld. Maar steeds vaker zien we ook dertigers die jarenlang dag en nacht gewerkt hebben aan het opbouwen van hun bedrijf en die nu op zoek zijn naar een partij die hen kan helpen bij the next step. De vraag is echter doorgaans dezelfde: wat zijn de opties als het aankomt op een eventuele bedrijfsoverdracht?’
Meerdere wegen naar Rome
De mogelijkheden op dit gebied zijn enorm divers, schetst Ferdi. ‘Vaak wordt er voor de opvolging eerst gekeken naar directe en indirecte familieleden of naar leden van het huidige management. Maar ook daarbuiten zijn er tal van opties. Denk aan een Management Buy-In, waarbij een manager van buitenaf de zaak overneemt. Bijvoorbeeld een directeur of bedrijfsleider van een concurrent. Het kan ook een zakelijke relatie zijn die in de loop der jaren is uitgegroeid tot een trusted advisor.'
Dan is er nog de Management Buy-Out, waarbij het zittende managament de bedrijfsvoering overneemt, inclusief uw aandelen. Andere opties zijn overname door een Private Equity-partij of door een strategische koper. Ook kan het een mogelijkheid zijn om het bedrijf naar de beurs te brengen.
Smart Exit
Een andere mogelijkheid die we bij Rembrandt bieden is de Smart Exit. Daarbij blijft u als ondernemer zelf nog een tijdje aan het roer, maar draagt u ondertussen de onderneming over aan een aantal informal investors. Het voordeel is dat u voortijdig een deel van uw vermogen veiligstelt, terwijl u volledig in control blijft. Binnen ons netwerk zitten een aantal informal investors met interesse in deze constructie.
Het emotionele aspect
Welke vorm u ook kiest, er komt ontzettend veel kijken bij een goede bedrijfsoverdracht. Uiteraard vanuit financieel, fiscaal en juridisch oogpunt, maar minstens zo belangrijk is het emotionele aspect. 'Natuurlijk, sommige ondernemers kunnen het puur zakelijk benaderen, maar vaak is het een proces waar veel emotie bij komt kijken. Juist dan is het goed om een onafhankelijke adviseur in te schakelen die de verwachtingen aan beide kanten goed weet te managen en die de rust en zorgvuldigheid in het proces bewaakt.’
Private Equity
Bij Rembrandt hebben we een aantal vooraanstaande Private Equity-partijen in ons netwerk. Toch bestaan er nogal wat ‘vooroordelen’ over Private Equity. 'Veel ondernemers denken nog altijd dat deze partijen er vooral op uit zijn om in korte tijd zoveel mogelijk winst te maken, maar dat is lang niet altijd zo. Private Equity is inmiddels een serieuze optie geworden. Het zou zonde zijn als deze manier van bedrijfsovername meteen wordt afgeschreven. We zien steeds meer partijen die een onderneming écht naar een nieuwe fase kunnen en willen brengen'.
Zorgvuldig besluit
Een ander scenario waarin ondernemers zorgvuldig te werk moeten gaan rondom bedrijfssverkoop, is wanneer u een bedrijf heeft in een sector waar veel consolidatie gaande is, vervolgt Fedi. ‘In zo’n geval is het belangrijk om vóór de beoogde verkoop een aantal dingen goed op een rijtje te zetten. Wat is op de langere termijn het zelfstandig bestaansrecht van de onderneming?’
Veel adviseurs kijken volgens hem niet verder dan de geslaagde deal en de winst op de korte termijn. Terwijl het in zo’n geval juist heel belangrijk is om een goed onderbouwde beslissing te maken. 'Wellicht is de conclusie dat er ook binnen zo’n speelveld van consolidatie ruimte blijft voor onafhankelijke spelers, maar over dat soort vragen dient men wel tijdig en objectief na te denken.’
Iedere slag telt
Ondernemers met verkoopplannen steken hun licht vaak op bij iemand die ook het bedrijf verkocht heeft. Maar uiteindelijk is dat maar één ervaring, binnen een specifieke context, benadrukt Ferdi. ‘Bedrijven verschillen onderling enorm, net als de branches waarin ze opereren. Die ene ervaring zegt dus zeker niet alles. Elke deal is weer anders. En iedere slag telt tijdens het overnameproces.’
Denk dus op tijd na over de manier waarop u uw bedrijf op termijn zou willen verkopen. Al duurt het nog jaren: u kunt eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen aan het plan voor de opvolging of overname. Zo heeft u nog voldoende tijd om het verkoopproces, zowel financieel als operationeel en juridisch, te stroomlijnen.
Download Checklist Verkoopklaar
U overweegt de verkoop van uw bedrijf. Maar in hoeverre zijn u en uw bedrijf al verkoopklaar? Ontdek welke voorbereiding u nu al kunt treffen.